Σάββατο 24 Οκτωβρίου 2009

Η κοινωνία του Διαδικτύου σε αριθμούς


Από το TVXS

Οι ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης, οι εικονικοί κόσμοι, οι πλατφόρμες για ανταλλαγή βίντεο και φωτογραφιών έχουν επεκταθεί μέσα στα τελευταία χρόνια τόσο που δύνανται να υποστηρίξουν κοινωνικά κινήματα, να γνωστοποιήσουν αλλιώς απροσπέλαστες πληροφορίες, να αλλάξουν τη συνολική δομή της κοινωνίας. Κι αν η δύναμη των κοινωνικών μέσων δεν είναι ευκόλα ερμηνεύσιμη, είναι δυνατόν προς το παρόν να καταγραφεί σε αριθμούς.

Ο «Μετρητής Κοινωνικών Μέσων Gary», μια δυναμική εφαρμογή σχεδιασμένη από τον Gary Hayes με σκοπό την καταγραφή της δύναμης των κοινωνικών μέσων, υπολογίζει και εμφανίζει σε πραγματικό χρόνο στατιστικά στοιχεία γύρω από την ανάπτυξη, την παραγωγικότητα και την επισκεψιμότητα τους.

Αλλαγή στην κοινωνική δομή

Το γνωστό πείραμα του Στάνλεϊ Μίλγκραμ πάσχιζε να αποδείξει τη δεκαετία του '60 ότι κάθε άνθρωπος συνδέεται θεωρητικά με οποιονδήποτε άλλον άνθρωπο στις ΗΠΑ μέσω 6 διαδοχικών γνωριμιών, το οποίο και ονομάστηκε «το φαινόμενο του μικρού κόσμου». Το πείραμα ήταν περισσότερο εμπνευσμένο παρά επιτυχημένο, μιας και τα περισσότερα πακέτα που έστειλε ο Μίλγκραμ δεν έφτασαν στον τελικό παραλήπτη. Ωστόσο, το 2001 ο Ντάνκαν Ουάτς επιχείρησε το ίδιο πείραμα, αποστέλλοντας ηλεκτρονικά «πακέτα» μέσω διαδικτύου διαμέσου 157 χωρών επιβεβαίωσε ότι χρειάζονται μόλις 6 διαμεσολαβητές. Ο κόσμος είναι μικρότερος.

Εκτός από μικρότερος είναι και περισσότερο διασπασμένος. Ο Μπάρυ Ουέλμαν και οι συνεργάτες του εισηγήθηκαν το 2006 με την έρευνα «Συνδεδεμένες ζωές»(Connected Lives: The Project) τον όρο «δικτυωμένος ατομισμός» για να περιγράψουν την εποχή όταν οι σχέσεις δεν αλληλοκαλύπτονται πλέον μέσα σε ομάδες ή γειτονιές αλλά διαμεσολαβημένες από το Διαδίκτυο εκτείνονται από άτομο σε άτομο και εξειδικεύονται ανάλογα με τα ενδιαφέροντα ανεξαρτήτως απόστασης.

Αλλαγές στην κοινωνική δράση


Και αν η δύναμη των κοινωνικών μέσων φαίνεται δυσδιάκριτη σε επίπεδο κοινωνικών δομών, είναι πιθανόν διακριτή στην αντίδραση που αυτά προκαλούν ή στη συσπείρωση που πετυχαίνουν.

Τα πλέον ξακουστά παραδείγματα: η Κίνα μπλόκαρε το Facebook ως μέσο οργάνωσης και επικοινωνίας των διαδηλωτών μετά την εξέγερση της Ξινγιάνγκ τον περασμένο Ιούλιο, το Πακιστάν μπλόκαρε το YouTube το Φεβρουάριο του 2008 για τα Δανέζικα καρτούν που απεικονίζουν το Μωάμεθ, το κίνημα που αντιστάθηκε στο αποτέλεσμα των εκλογών του 2009 στο Ιράν υποστηρίχτηκε, και έγινε γνωστό από ακτιβιστική δράση παγκοσμίως μέσω του Twitter.

Η δύναμη στους αριθμούς

Tελικά, αν η κοινωνική επίδραση των Twitter, Facebook, weblogs, Second Life, YouTube, Flickr, sms δεν είναι ούτε μονοσήμαντη, ούτε ευκόλως εννοούμενη, η επιστροφή στoυς αριθμούς αποτελεί -προς το παρόν- ασφαλή πηγή για μια σύντομη περιγραφή της κατάστασης.

Ενδεικτικά αναφέρεται πως με βάση την ιστοσελίδα του Gary Hayes έχει καταγραφεί ότι:

• 20 ώρες video ανεβαίνουν στο YouTube ανά λεπτό
• 600.000 μέλη εγγράφονται στο Facebook κάθε μέρα και 700 εκατ. φωτογραφίες και 4 εκατ. video ανεβαίνουν κάθε μήνα.
• 18 εκατ. χρήστες εγγράφονται στο Twitter κάθε χρόνο και 4 εκατ. tweets αποστέλλονται καθημερινά
• 900,000 post σε ιστολόγια γράφονται καθημερινά
• 96 εκατ. videos παρακολουθούνται καθημερινά στο YouTube, 1 εκατ. δολάρια κόστος σε bandwidth
• 250,000 εικονικά αγαθά κατασκευάζονται καθημερινά στο Second Life και 1250 μηνύματα ανταλλάσσονται ανά δευτερόλεπτο
• 5.5 δις δολάρια ξοδεύονται σε εικονικά αγαθά κάθε χρόνο, ενώ τα δώρα του Facebook (Facebook gifts) δίνουν 70 εκατ. δολάρια ετησίως.
• 73 εκατ. άτομα επισκέπτονται το Flickr κάθε μήνα και ανεβάζουν 700 εκατομμύρια φωτογραφίες
• Τα 92.5 εκατ. έφτασαν το 2008 οι συνδρομητές σε κοινωνικά δίκτυα κινητής τηλεφωνίας, ενώ αναμένεται να κυμανθούν μεταξύ 641.6 με 873.1 εκατ. το 2013.
• Πάνω από 2.3 τρις. μηνύματα στάλθηκαν το 2008

Δεν υπάρχουν σχόλια: